سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یک بسیجی دانش آموز
امید من به شما دبستانی ها است - امام رحمت الله علیه 

7 گناهی که موجب می شود دعا قبول نشود

قدس آنلاین:خیلی اوقات ما حاجاتی را از خدا طلب می کنیم ولی مقبول درگاه خداوند قرار نمی گیرد

اگرچه برخی مصلحت ها در استجابت ویا عدم استجابت دعا وجود دارد اما امام سجاد علیه السلام از هفت گناه یاد می کنند که موجب رد دعا می شود :

 

گناهانی که دعا را رد می کنند(وبا عث می شود که مستجاب نشود عبارتند از ):

 

1- نیت بد

 

2- ناپاکی باطن

 

3-نفاق و دورویی با برادران

 

4-عدم اعتقاد به اجابت دعا

 

5- تاخیر نمازهای واجب به نحوی که وقت آن بگذرد

 

6-- ترک تقرب به خداوند عزو جل به وسیله ترک احسان و صدقه

 

7- و استعمال سخنان زشت و فحش دادن در هنگام صحبت

 

(وسائل الشیعه ج16 ص281 و بحار ج73 ص375)


[ سه شنبه 93/3/27 ] [ 1:5 عصر ] [ SABER ] [ نظرات () ]

   آشنایی با داعش، مخوف‌ترین گروه تروریستی تکفیری

چند روزی است که نام گروه موسوم به داعش موجی از رعب و وحشت در میان ملت عراق ایجاد کرده است، این گروه تروریستی در سوریه هم خواب و آرامش را در برخی مناطق از جمله الرقه بر مردم این کشور حرام کرده است.

خبرگزاری تسنیم، تروریستهای داعش که نام دولت اسلامی عراق و شام را برخود گذاشته اند، مدعی تلاش برای تشکیل خلافت اسلامی و اجرای شریعت اسلامی هستند، اما حرف و عمل آنها کاملا از هم فاصله دارد، زیرا بر خلاف ادعای تلاش برای اجرای شریعت اسلامی، وحشیانه ترین جنایات که اوج آن سربریدن انسانهای بیگناه و مخالفان خود با گفتن کلمه الله اکبر و بازی کردن با سرهای آنهاست، به تفریح تروریستها تبدیل شده است و مهمترین نتیجه این اقدامات غیرانسانی و وحشیانه، مخدوش شدن وجهه دین اسلام که دین انسان سازی و صلح و اعتدال است و دادن بهانه به دشمنان اسلام و صهیونیسم جهانی برای تشدید هجمه خود به اسلام و پدیده اسلام هراسی بوده است

خبر سیطره تروریستهای این گروه بر شهر موصل عراق و گسترش دامنه حملات مسلحانه آنها در عراق پس از خنثی شدن طرح شوم آنها در اشغال مرقد مطهر امامین عسکریین علیهما السلام در سامرا همزمان با فعالیتهای فزاینده آنها در سوریه این سئوال را مطرح می کند که دلایل گسترش تحرکات این گروه تکفیری چیست، گروهی که هر کس را که مانند این گروه فکر نکند و عقیده مخالف داشته باشد، کافر و ریختن خونش را مباح می داند. برخورداری از امکانات گسترده نظامی و تسلیحاتی این حقیقت را نشان می دهد که آنها بدون حمایتهای برخی کشورهای منطقه به ویژه عربستان و قطر نمی توانستند به این سرعت به یکی از خطرناک ترین و قدرتمندترین گروههای تروریستی تکفیری تبدیل شوند، نکته ای که بارها در سخنان مقامات بلندپایه عراق به ویژه نوری المالکی نخست وزیر عراق مورد تاکید قرار گرفت که عربستان و قطر از حامیان اصلی تروریسم در عراق هستند که انواع حمایتهای نظامی و مالی را از آنها با هدف پیشبرد اهداف خطرناکشان که شعله ور کردن آتش فتنه مذهبی با هدف تجزیه آن است به عمل می آورند و اگر حمایتهای این کشورها نبود، این تروریستها جایی در عراق نداشتند

آشنایی با داعش

دولت اسلامی عراق و شام که اختصارا داعش خوانده می شود، یک گروه تروریستی مسلح است که اندیشه و شیوه سلفی جهادی به زعم خود را انتخاب کرده است که شباهت کاملی به اندیشه های وهابی دارد و اعضای آن تشکیل خلافت اسلامی و اجرای شریعت در عراق و سوریه را هدف نهایی  شان انتخاب کرده اند.

 

تشکیل دولت اسلامی عراق در 15 اکتبر 2006 در پی نشست چندین گروه مسلح اعلام شد که در چارچوب معاهده موسوم به"حلف المطیبین"، ابوعمر البغدادی به عنوان سرکرده این گروه جدید انتخاب شد، این گروه تروریستی پس از اعلام موجودیت، چندین عملیات مسلحانه در داخل عراق انجام داد.

 

پس از هلاکت ابوعمر البغدادی در روز  دوشنبه 19 آوریل 2010 میلادی، ابوبکر البغدادی به عنوان سرکرده جدید این گروهک انتخاب شد، دوران سرکردگی ابوعمر شاهد گسترش عملیاتهای تروریستی همزمان همانند حمله به بانک مرکزی، وزارت دادگستری، یورش به زندانهای ابوغریب و الحوت بود.

 

پس از حوادث کنونی در سوریه و درگیری گروههای به اصطلاح انقلابی و گروه مسلح موسوم به ارتش آزاد با ارتش سوریه، جبهه النصره لاهل الشام در اواخر سال 2011 اعلام موجودیت کرد و طولی نکشید که توانمندی این گروه تروریستی با توجه به حمایتهای گسترده برخی کشورهای منطقه ای به طور چشمگیری افزایش یافت تا در طی چند ماه به یکی از مهمترین و قدرتمندترین گروههای مسلح در سوریه تبدیل شود. در روز نهم آوریل 2013 میلادی، در یک پیام صوتی که از طریق شبکه موسوم به شموخ الاسلام پخش شد، ابوبکر البغدادی ادغام آن را با دولت اسلامی عراق تحت عنوان دولت اسلامی عراق و شام اعلام کرد و نفوذ این گروه تروریستی به سبب حمایتهای گسترده حامیان منطقه ای اش روز به روز در سوریه بیشتر شد.

دولت اسلامی عراق و شام، عملیات تروریستی علیه سفارت ایران در بیروت را در سال گذشته انجام داد و تروریستهای این گروه بر شهر فلوجه عراق از اواخر دسامبر 2013 مسلط شدند که همچنان به سیطره خود بر این شهر ادامه می دهند.

تروریستهای داعش به تازگی بر شهر موصل و برخی مناطق استان نینوی مسلط شده اند و دامنه تحرکات تروریستی خود را به شدت گسترش داده اند که البته ادامه این فعالیتها بدون حمایتهای گسترده حامیانشان که مخالفان اصلی روند سیاسی پس از صدام هستند، امکان نداشت.

 

پس از تشکیل "جماعه التوحید و الجهاد" به سرکردگی ابومصعب الزرقاوی در سال 2004 میلادی که در پی آن بیعت خود را با اسامه بن لادن سرکرده سابق القاعده اعلام کرد تا به " تنظیم القاعده فی بلاد الرافدین" تبدیل شود.

 

این تشکل عملیات تروریستی را به اندازه ای افزایش داد که به یکی از قوی ترین گروههای مسلح در صحنه عراق تبدیل شد و شروع به گسترش نفوذ خود در مناطق گسترده ای از عراق کرد تا اینکه در سال 2006،‌الزرقاوی علنا در یک نوار ویدئویی تشکیل آنچه را " شورای مجاهدین" خواند به سرکردگی عبدالله رشید البغدادی اعلام کرد. پس از هلاکت الزرقاوی در همان سال، ابوحمزه المهاجر به سرکردگی این گروه تعیین شد و در پایان همان سال دولت اسلامی عراق و شام به سرکردگی ابوعمر البغدادی تشکیل شد.

از ابومصعب الزرقاوی تا ابوبکر البغدادی

 

دوشنبه 19 آوریل 2010 میلادی، نظامیان آمریکایی و عراقی طی یک عملیات نظامی در منطقه الثرثار، منزلی را هدف قرار دادند که ابوعمر البغدادی و ابوحمزه المهاجر در آن حضور داشتند، پس از درگیریهای شدید میان دو طرف، این منزل هدف حملات هوایی قرار گرفت و در نتیجه آن دو سرکرده تروریستها به هلاکت رسیدند و تصویر اجساد آنها در رسانه ها منتشر شد، یک هفته بعد، این گروه تروریستی در بیانیه ای هلاکت البغدادی و المهاجر را رسما اعلام کرد و پس از حدود 10 روز، مجلس شورای دولت اسلامی عراق و شام تشکیل جلسه داد و ابوبکر البغدادی را به عنوان جانشین ابوعمر البغدادی و الناصرلدین الله سلیمان را به عنوان وزیر جنگ خود انتخاب کرد.

 

چند ماه پس از آغاز بحران سوریه تشکیل گروههای مسلح برای جنگ با ارتش سوریه آغاز شد، در اواخر سال 2011، گروه موسوم به جبهه النصره به سرکردگی ابومحمد الجولانی تشکیل شد این گروه همچنان به حملات مسلحانه خود ادامه داد تا اینکه گزارشهای اطلاعاتی از رابطه فکری و تشکیلاتی این گروه با شاخه دولت عراق اسلامی پرده برداشت، پس از آن، آمریکا این گروه را در فهرست گروههای تروریستی خود قرار داد در نهم آوریل، یک نوار صوتی منتسب به ابوبکر البغدادی پخش شد که در آن اعلام می کند که جبهه النصره امتداد دولت اسلامی عراق است و در این نوار، تشکیل آنچه دولت اسلامی عراق و شام خواند با ادغام جبهه النصره و دولت اسلامی عراق اعلام کرد.

 

طولی نکشید که یک نوار صوتی منتسب به ابومحمد الجولانی پخش شد که در این نوار از رابطه خود با دولت اسلامی عراق سخن می گوید، اما وی ادیده ادغام با این گروه را نپذیرفت و بیعت خود را با شبکه القاعده در افغانستان اعلام کرد، با وجود این، دولت اسلامی و جبهه النصره چندین عملیات تروریستی مشترک را در مناطقی که در عراق و سوریه حضور دارند، انجام دادند.

مناطق تحت نفوذ داعش در عراق و سوریه

عراق

شش استان سنی نشین یا آنچه به مثلث سنی معروف است، مراکز حضور تروریستهای دولت اسلامی عراق است.

سوریه

این گروه در سوریه در مناطقی از استانهای الرقه، حلب، حومه لاذقیه، دمشق، دیرالزور، حمص، حماه، الحسکه و ادلب فعالیت دارد و میزان نفوذ آن از استانی به استان دیگر متفاوت است به عنوان مثال نفوذ این گروه تروریستی در استان الرقه و برخی مناطق حلب بیشتر و در حمص و لاذقیه نفوذ کمتری دارد.

 

تروریستهای داعش در 21/7/2012 از آزادی هزاران زندانی از زندان  التاجی زندان مرکزی بغداد خبر داده بودند.

 

داعش همچنین در 2013/9/29 مقر امنیت کل(آسایش) را در شهر اربیل مرکز کردستان عراق با خودروهای بمبگذاری شده و تروریستهای انتحاری هدف قرار داد.

 

امکانات نظامی داعش

 

گروه داعش در حال حاضر تعداد زیادی تانک، موشک و خودروهای زرهی و انواع سلاح در اختیار دارد که از حامیان خود به ویژه عربستان و قطر دریافت کرده است.

 

برخی منابع اعلام می کنند که این گروه تروریستی، 15 هزار جنگجو دارد.

 

این گروه ادعا می کند در گذشته با ارتش آمریکا و ارتش انگلیس در عراق و شبه نظامیان می جنگیده است . سرکردگان این گروه تروریستی همچنین از جنگ با ارتش و پلیس عراق، شوراهای بیداری، نیروهای پیشمرگ کردستان، ارتش سوریه، گروههای شیعی عراق مانند گردانهای اهل الحق، جیش المهدی و حزب الله عراق، حزب الله لبنان و گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه سخن گفته اند.

داعش در یک نگاه

 

تاریخچه فعالیت : از سال 2003 تا کنون

عقیده :   سلفی جهادی

 

سرکردگان :

ابو مصعب الزرقاوی(2004-2006)

ابوحمزه المهاجر (2006-2010)

ابوعمر البغدادی(2006-2010)

ابوبکر البغدادی(2010 تا کنون)

مقرهای اصلی :

موصل و فلوجه در عراق

استان الرقه در سوریه

منطقه عملیاتی : سوریه و عراق

تعداد نیروها : 15 هزار تروریست

مخالفان : ارتش آزاد سوریه و جبهه النصره


[ سه شنبه 93/3/27 ] [ 1:2 عصر ] [ SABER ] [ نظرات () ]

     15دلیل برای بدحجابی !

 

اکثر خانم های بدحجاب یا شل حجاب، اگه ازشون پرسیده بشه که شما چرا حجاب اسلامی را آنطور که باید و شاید رعایت نمی کنید، احتمالاً یکی یا چندتا از دلایل زیر رو براتون بشمارند:

- چون دوست دارم "شیک پوش" باشم.

- چون از محدودیت بدم میاد، دوست دارم با لباس راحت تر، آزادانه به کارام برسم.

- چون عاشق "تنوع" هستم، از یکدستی و تک رنگی خوشم نمیاد

- چون از دست حکومت یا دولت (حالا به هر دلیلی) عصبانی هستم؛ و میخوام با این کارم اعتراضم رو بهشون نشون بدم.

- چون دوست دارم همیشه، از بقیه متفاوت باشم، تاپ باشم.

- چون میخوام مثل همه باشم، نمی خوام از مد عقب بمونم. (برعکس بالایی)

- چون بدحجابی گناه کبیره نیست (ر.ک کتاب گناهان کبیره آیت الله دستغیب!)

- چون وقتی فلان گناه رو از فلان باحجاب دیدم، دلم از حجاب زده شد.

- این همه گناه تو سطح شهر؛ چرا گیر دادین به حجاب من؟ هر وقت همه درست شدن منم باحجاب میشم.

- چون حجاب، یعنی ظلم به زن. چرا مردا باید آزاد باشن ولی خانم ها...

- آدم دلش باید پاک باشه، ظاهر مهم نیست.

- چون هوا گرمه و لباس بسته، منو کلافه میکنه.

- چون از هر چیزی که اجباری باشه بدم میاد و رعایتش نمی کنم!

- اتفاقاً حجابم، خیلی هم خوبه. نه افراط نه تفریط. من حد وسط هستم.

- به کسی ربطی نداره! موسی به دین خود، عیسی به دین خود.

بعید میدونم موردی دیگه باشه که ذکر نکردم، ولی به هر حال اگه کسی دلیل دیگه ای برای بدحجابی بلده، بگه اضافه می کنیم!

خب، حالا دلایل بالا رو یکی یکی بررسی می کنیم ببینیم منطقی و موجه هستند یا خیر:

1. چون دوست دارم "شیک پوش" باشم.

هر کسی کمترین آشنایی با اسلام داشته باشه، میدونه که این دین، نه تنها هیچ مشکلی با آراستگی و شیک پوشی نداره بلکه همواره به اون تاکید هم داشته. مسئله دقیقاً اینجاست که شیک پوشی (البته در حد نرمال و غیر افراطیش) و "درست پوشی" هیچ تناقض و تعارضی با هم ندارند، که بعضی ها میخوان دومی رو فدای اولی کنند!

درضمن، شیک پوشی برای بعضی ها، بیشتر یک بهانه است تا یک دلیل، وگرنه کیه که ندونه و نبینه که بسیاری از مدل های امروزی مو و لباس و آرایش، شیک که نیستند هیچ، خیلی هم چندش آور هستند

2. چون از محدودیت بدم میاد، دوست دارم با لباس راحت تر، آزادانه به کارام برسم.

اگر واقعاً موضوع فقط، آزاد بودن دست و بال آدم، برای انجام کارهاست، باز بودن روسری و یقه و پوشیدن لباس های بدن نما چه کمکی به این موضوع می کنه؟

درضمن، با طراحی و عرضه ی انواع چادرهای ملی و دانشجویی و آستین دار و روسری های لبنانی و مقنعه های خبرنگاری و ساق دست ها و ... واقعا کارها راحت شده. کما اینکه می بینیم زنان و دختران با حجاب، در تمام عرصه هایی که خواسته اند وارد شده اند و حجاب براشون مانعی نبوده.

اما اگر موضوع، بد بودن "محدودیت" و رهایی از اون هستش، باید به دوحرفی و یک بام و دو هوا بودن عزیزانی که این حرفو می زنند خندید و ازشون پرسید:

وقتی به پزشک مراجعه می کنید و جناب دکتر لیستی از غذاهای تحریمی(!) رو تحویلتون میده، آیا به دکتر هم میگید که من از محدودیت بدم میاد؟!

آیا وقتی برای رسیدن به اندام ایده آل، رژیم میگیرید و خوردن بسیاری از غذاهای خوشمزه رو برای خودتون ممنوع می کنید، این محدودیت نیست؟

آیا وقتی مانتویی می پوشید که از شدت تنگی و چسبندگی مجبورید دکمه هاشو یکی در میون، ببندید! این محدودیت، عیبی نداره؟

آیا وقتی ناخن های بلند می کارید و به تبع اون، بسیاری از کارهای روزمره رو نباید یا نمی تونید انجام بدید یا انجامشون مشکل میشه، این محدودیت نیست؟ (+)

وقتی برای قبولی در کنکور، بسیاری از برنامه های تفریحی رو برای خودت لغو می کنی، این محدودیت نیست؟

 

محاله آدم در زندگی هدفی داشته باشه و برای رسیدن به اون هدف، تن به محدودیت نده. فقط انسانهای بی هدف و بی برنامه هستند که از محدودیت فرار می کنند.

 

3. چون عاشق "تنوع" هستم، از یکدستی و تک رنگی خوشم نمیاد.

عیبی نداره! شما هر چه میخوای در منزل و محافل زنانه، متنوع باش. حتی اگر در اماکن عمومی این تنوع، در حد منطقی و معقول و منطبق بر معیارهای شرع باشه هیچ اشکالی نداره.

درضمن، همونطور که هر شرکت و کارخونه و اداره ای در هرکجای جهان یونیفرم (لباس متحد الشکل) مخصوص به خودشو داره و شما میدونی و می پذیری که اینجا، جای کار و فعالیته، نه جای تنوع و لباس مجلسی و جلب توجه و غیره، لطفا بپذیر که خیابون هم کم از اداره و شرکت ندارد././


[ سه شنبه 93/3/20 ] [ 1:54 عصر ] [ SABER ] [ نظرات () ]

     امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: 

   امیدواریم آموزش و پرورش بتواند فرهنگ حسینی، ایثارگری و مدیریت جهادی را در روح و جان دانش آموزان ما تزریق کند.

آیت الله کاظم صدیقی در بزرگداشت چهلمین روز درگذشت معلم شهید جواد نوروزی که در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد گفت: این عزیز تازه سفر کرده بار دیگر طراوت و نسیم جدیدی بردل عاشقان شهادت به وجود آورد.

وی افزود: انبیا برای هدایت بشر آمده اند و هیچ پیامبری راه برایش هموار نبوده و همواره با مشکلاتی مواجه بوده است و حتی بسیاری از انبیا در راه هدایت انسان ها به شهادت رسیده اند.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: شهادت امام حسین (ع) و 72 تن از یارانشان منظومه ای بود برای همه عاشقان شهادت که جهت و راه را به همگان نشان می دهد.خیلی از کشورهایی که به تازگی در انها انقلاب صورت گرفته به دلیل اینکه مرجع و قطب نمایی مانند امام حسین (ع) ندارند انقلابشان گمراه شده است.

وی ادامه داد: به تعبیر دیگر عبادتی که پشت به قبله باشد فایده ندارد قبله و راهنمای ما ولایت است خانواده شهدا و شهدا با ولایت پیوند وجودی دارند همانطور که امام خمینی (ره) می فرماید: پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت آسیبی نرسد.

آیت الله صدیقی یادآور شد: امسال نیز که سال فرهنگ نام گرفته باید همه سعی کنیم مرزها را برداریم و قومیت ها را در کشور پررنگ نکنیم زیرا همه ما در راه عزت و قدرت اسلام و مسلمین گام بر می داریم و اگر امروز ما قدرت اول منطقه شده ایم و دانش هسته ای را بومی کرده ایم به دلیل فرهنگ شهادت است و همگان می دانند با خون شهدا ما قدرت می گیریم.

وی خاطرنشان کرد: باید برای بالابردن سطح دانش و بینش تلاش کنیم و اختلافاتی مانند شیعه و سنی که سمی مهلک است و کینه ها را بالا می برد حل کنیم. دشمنان می خواهند با پررنگ کردن مسائل قومیتی شیعیان را نیز به جان یکدیگر بیاندازند بنابراین همه وزرا و مسئولین دولت باید به این مسئله توجه کنند.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: شهید جواد نوروزی با خط خود در مسیر شهادت شهید مطهری گام برداشته زیرا بدون هیچ سلاح و محافظی وی را به شهادت رسانده اند. البته هنر شهید بیدارگری است و این نشان دهنده خشونت ها و جنایات دشمنان است که خود تبلیغی برای حقانیت ما است.

آیت الله صدیقی افزود: هیچ رسانه ای نمی تواند چنین تاثیری را که یک شهید دارد در دل و جان مردم بگذارد، حفظ روحیه شهادت و فرهنگ شهادت طلبی مطلوب انقلاب است و این پاسخ و لبیکی بزرگ به خون شهیدان رجایی و باهنر و معلمان شهید خواهد بود.saber

 

 

 

 


[ دوشنبه 93/3/19 ] [ 8:58 صبح ] [ SABER ] [ نظرات () ]

      فرهنگ جهادی و ویژگی‌های آن

     منظور از مفهوم فرهنگ جهادی مجموعه‌ای از مایه‌های فکری و ارزشی است که در رفتار اختیاری و اجتماعی انسان اثر می‌گذارد...

چگونه می‌شود هم عناصر اساسی فرهنگ جهادی را حفظ نمود و هم جهت گیری‌های اعتقادی و اجرایی آن را جامه عمل پوشاند؟ فرهنگ و ارزش‌های جهادی برخاسته از اندیشه و باورهای مذهبی و ایمانی افراد انقلابی و با الهام از سیره و اندیشه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بوده است.شناخت این اندیشه به ما کمک خواهد کرد که با فرهنگ جهادی انقلاب و نظام اسلامی از گردنه های سخت و صعب العبوری که بسیاری از ملتها در عبور از آن ناامید شده اند به سلامت عبور نماید و نظام مقدس جمهوری اسلامی را به اهداف مبارکش برساند.

 

1. مفهوم فرهنگ جهادی

منظور از مفهوم فرهنگ جهادی مجموعه‌ای از مایه‌های فکری و ارزشی است که در رفتار اختیاری و اجتماعی انسان اثر می‌گذارد و دارای عناصر متعددی از شناخت‌ها، باورها، ارزش‌ها، گرایش‌ها، رفتارها و کردارها می باشد. بر این مبنا، بدون تردید فرهنگ جهادی همان فرهنگ دین و مکتب اسلام است؛ همان فرهنگ خدا باوران است؛ همان فرهنگ ولایت و امامت و خلاصه فرهنگ محمد و علی و فرزندان پاکشان( ع) است و باید توجه داشت که در تحلیل‌ها و بررسی‌ها هرگز نباید فرهنگ جهادی را از فرهنگ اسلام ناب محمدی جدا نمود. فرهنگ جهادی یک نهاد است که با مدیریت متعهد با هویت مشخّص و هدف معین در خدمت تلاش فردی مشارکت کنندگانش اداره می‌شود.

2. پیدایش و شکل‌گیری فرهنگ جهادی

فرهنگ و ارزش‌های جهادی برخاسته از اندیشه و باورهای مذهبی و ایمانی افراد انقلابی و با الهام از سیره و اندیشه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بوده است. چرا که عمده ارزش‌های جهادی به عبارتی ارزش‌های دینی نیز شناخته می‌شدند مثل؛ اخلاص، ایثار، تعاون و تلاش، تعهد، سادگی، پرهیز از اسراف، مشورت، مشارکت و ... یا پاره‌ای از این ویژگی‌ها برخاسته از شرایط خاص انقلاب و روحیات انقلابی می‌باشد از جمله؛ سخت کوشی، حضور در مناطق محروم، جسارت، خطر پذیری و خط‌شکنی. بنابراین می‌توا ن گفت : پیدایش و رشد فرهنگ جهادی به صورت طبیعی و خودجوش و با تاثیر جمعی و متقابل پس از انقلاب اسلامی بوده است و البته توجه، تاکید و ترغیب امام خمینی معمار بزرگ انقلاب اسلامی که به همان سان که پیامبر خدا در مقابل مشرکان جهاد فرهنگی و فرهنگ جهادی را روش خود قرار داد، امام راحل نیز با دستمایه قرار دادن کتاب خدا یعنی قرآن کریم در این جهاد، فرهنگ جهادی را به پیروان خود آموخت تا ره صد ساله را یک شبه پیمودند. امام راحل در اعماق جان‌های ‌تشنه و خسته به ویژه جوانان روح امید دمید و تا آن جا که فرصت داشت و واقعیت ها و مشکلات و محدودیت ها اجازه می‌داد اندیشه قرآنی را میان مردم‌گسترانید و جوانان با روحیه جهادی پا به میدان نهادند و برای رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی و عینی ساختن آرمان‌های بلند خود از هیچ ایثاری دریغ نورزیدند و هرگز از کمی بودجه، امکانات و نبود شرایط مساعد شکوه نکردند بلکه با همت‌های بلند، عزم‌های استوار و کوشش‌های خستگی‌ناپذیر و با آغوش باز به استقبال مشکلات شتافتند و بدین سان فرهنگ جهادی از انقلاب اسلامی و اندیشه‌های امام راحل نشأت گرفت و به سرعت میان مردم رواج یافت.

رهبر معظم انقلاب در این باره چنین فرموده‌اند: «...آنچه انقلاب اسلامی به مردم ما داد فرهنگ جهادی بود؛ فرهنگ جهادی در همه صحنه‌ها و عرصه‌ها به کار می‌آید. و همین فرهنگ جهادی است که از امتیازات و ویژگی‌های مهم انقلاب اسلامی به شمار می‌آید.»

3. جهت‌گیری‌های بنیادی فرهنگ جهادی

براساس رهنمودهای حضرت امام دو جهت گیری اساسی برای فرهنگ جهادی وجود دارد که می‌بایست همه فعالیت‌ها و برنامه‌های خود را معطوف به آن دو نماییم.

1-2. جهت‌گیری فرهنگی و اعتقادی: در عرصه اعتقادی فرهنگ جهادی در مسیر استوار کردن و ترویج و تحکیم اسلام ناب محمدی(ص) پیش می رود. تا آنجا که حضرت امام خطاب به فرزندان انقلابی خود می‌فرمایند به تنها چیزی‌که باید فکر کنید استواری پایه‌های اسلام ناب محمدی(ص) است.

به همین علت امام بزرگوار کرارا حاملان فرهنگ جهادی را توصیه به خودسازی، اخلاص در کارها، جهاد با نفس و پرهیز از انحراف نموده‌اند. بنابراین جهت گیری اعتقادی مهمترین نوع جهت گیری در فرهنگ جهادی است و معیار اصلی سنجش ارزشی بودن و قداست فعالیت‌ها و هر نوع رفتار سازمانی به حساب می‌آید.

2-2. استقلال واقعی: حضرت امام همواره بر بریدن رگه‌های وابستگی به خارج و خودکفا کردن کشور که همان استقلال واقعی است تاکید نموده اند. در حقیقت امام راحل سمت و سوی همه سیاست‌ها و برنامه‌های فرهنگ جهادی را از بعد اجرایی‌تنها و تنها نیل به خودکفایی و استقلال می داند نه چیز دیگر. چنان‌که در یکی از پیام‌های خود فرموده اند: «امیدوارم که از سیاست صحنه‌های سخت نه شرقی و نه غربی جمهوری اسلامی عبورکنید که اگر ایران را بر پایه استقلال واقعی پایه ریزی نکنیم هیچ کاری نکرده‌ایم» در جای دیگر می‌فرمایند: «ما باید خودکفا بشویم در همه چیز من‌جمله در قضیه کشاورزی».

4. شاخصه‌های فرهنگ جهادی

الف) دین مداری

در مدیریت برای خدا ضمن این که دو اصل عد م تقدم و پیشی نگرفتن بر خدا و رسول در کلیه امور و هم چنین ایمان به آخرت محور اندیشه‌ها و کارها قرار می‌گیرد، رفتارهای مدیر جهادی در کلیه شئون با یکدیگر تزاحمی نداشته و در کلیه وضعیت‌ها با هم هماهنگ بوده و حرکات با یکدیگر تعامل مثبت دارند. یک مدیر الهی مسئولیت را به عنوان امانت الهی می‌داند و به دنبال رضایت اوست. حضرت امام راحل در جمع مسئولان جهادی می‌فرماید:« برای خدا به بندگان خدا خدمت کنید و ثنا و اجر را از او طلب کنید که او جزای شما را و اجر شما را اعطا می فرماید.آن چیزی‌که حجم عمل را زیاد می‌کند ولو حجم مادیش کم است و آن ‌الهی بودن و اخلاص است». لذا یکی از خصوصیات مدیر جهادی، اعتقادی‌کار کردن و کار برای خدا کردن مخلصانه است.

ب) ولایت محوری

اطاعت از ولایت فقیه و التزام عملی به آن از اولین و مهم‌ترین خصوصیت مدیریت جهادی است. این اعتقاد از طریق دفتر نمایندگی ولایت فقیه نهادینه شد و مدیریت ولایتی در کل بدنه آن حاکم‌گردید.

ج) انعطاف پذیری

تغییرات متناسب در دوره‌های زمانی مختلف با توجه به وظایف و شرایط خاص زمانی نشان دهنده انعطاف پذیری مدیریت جهادی در دوره‌های‌گوناگون است. در این زمینه مدیران جهادی در هر زمان متناست با نیازهای آن زمان سازمان‌های زیر مجموعه خود، آیین نامه‌هایی را طراحی و اجرایی می‌سازند.

د) پویایی

استقبال مدیریت جهادی از پذیرفتن مسئولیت‌های خطیر در هر دوره با توجه به نیاز انقلاب از ویژگی‌های بارز پویایی این نوع مدیریت است.

ه) خود باوری

خود باوری یکی از اصول مورد استفاده در مدیریت جهادی بوده و این ویژگی با خون و فرهنگ انقلاب و رویکرد جهادی عجین شده است. پیشتاز بودن مدیریت جهادی در خصوص انجام طرح های‌کلان و زیر بنایی و به وجود آوردن ساختار تشکیلاتی متناسب با آن نیازها از صفات بارز این نوع مدیریت و در واقع محصول نگاه جهادی است.

و) مردم‌گرایی

مردم و مردم‌گرایی از پایه های اصلی مدیریت جهادی و فرهنگ متناسب با آن است. جلب مشارکت مردمی در انجام همه امور انقلابی سرلوحه فرهنگ جهادی بوده است. لبیک اقشار گوناگون مردم اعم از روحانی، دانشجو، کارمند، بازاری، کارگر و کشاورز، به فرمان حضرت امام خمینی(ره) در خصوص حضور در نهاد جهاد سازندگی در دهه60 را می‌توان مصداق موفق این نوع مدیریت دانست.

ز) نهادینه کردن اخلاق و ارزش‌های دینی در محیط کار

رعایت شئونات اسلامی و اخلاقی در رفتار با ارباب رجوع، حساسیت به مسایل و حفظ شعائر و ظواهر اسلامی در محیط کار از ویژگی‌های دیگر فرهنگ و مدیریت جهادی است.

ح) نوآوری و ابتکار

مطالعات نشان داده‌اند در سازمان‌هایی‌که گرایش سلسله مراتبی شدید وجود دارد، روحیه ابتکار و نوآوری از حد پایینی برخوردار است و بالعکس، هر قدر مسئولیت و اختیار در افراد افزایش یابد، آن ها بر عملکرد خود، بیشتر می افزایند. در مدیریت جهادی خلاقیت و ابتکار برای عمق بخشی به کارها و تسهیل در انجام آنها برای مردم به بخشی از هویت آنها تبدیل شده است. بنابراین، محیطی‌که توسط مدیران جهادی باید اداره شود، بیانگر فضایی است که در آن به استقلال فردی و نوآوری ‌تأکید می‌گردد، به طوری‌که افراد، مسئولیت و تبعات تصمیمات خود را به عهده می‌گیرند، به کسب کمال بیشتر، علاقه مند می‌گردند و توانایی‌ها و مهارت های لازم را در خود به وجود می‌آورند.

4. بایسته‌های فرهنگ جهادی

چگونه می‌شود هم عناصر اساسی فرهنگ جهادی را حفظ نمود و هم جهت گیری‌های اعتقادی و اجرایی آن را جامه عمل پوشاند؟ به ‌این منظور می‌توان با غور در گلشن اندیشه‌های امام راحل بایسته‌های زیادی را استخراج و به عنوان ملزومات فرهنگ جهادی ارائه نمود که بی‌تردید حاملان این فرهنگ تنها با تمسک به ‌این بایسته‌ها می‌توانند هم بر توفیقات اعتقادی خود، یعنی استواری پایه‌های اسلام ناب محمدی بیفزایند و هم توفیقات اجرایی خود را که نیل به استقلال و خودکفایی است افزایش دهند. برخی از این بایسته‌ها از منظر امام عبارتند از:

1 ـ توجه داشتن به خدا و اخلاص در کارها

2 ـ خودسازی و جهاد با نفس یا جهاد اکبر در کنار تلاش و سازندگی

3 ـ پرهیز از انحراف، تخریب، شلوغ کاری و امور خلاف مصلحت اسلام و انقلاب

4 ـ داشتن روحیه اخوت اسلامی و همه با هم برای پیشبرد امور (به عبارت دیگر توجه به اصل مشارکت و مردم‌گرایی دینی)

5 ـ رعایت قانون و انجام وظیفه و اجتناب از تداخل در سایر امور

6 ـ تلاش بی‌وقفه و مستمر در کارها

7 ـ داشتن روحیه گذشت، ایثار و فداکاری

8 ـ سنگرساز بی‌سنگر بودن در عرصه جنگ و دفاع (متناسب با شرایط و در عرصه‌های‌گوناگون)

9 ـ اشتیاق خدمت به اسلام و مسلمین به خصوص محرومان جامعه

10 ـ داشتن روحیه شجاعت و دلیری در انجام کارها

11 ـ تلاش و پیکار علیه فقر و تنگدستی و رذالت و ذلت

12 ـ کوشش برای نیل به آزادی، استقلال و خودکفایی واقعی در همه حوزه‌ها

13 ـ داشتن روحیه شور و نشاط اسلامی در کارها

14 ـ آشنایی با علوم جدیدی‌که برای خدمت به مردم و آبادانی مملکت مفید است

16 ـ الگو و نمونه شدن مدیران جهادی برای سایر جوانان مسلمان و متعهد

17 ـ انجام بیشترین خدمات با کمترین امکانات (خدمت بیشتر توام با صرفه جویی در بیت المال)

18 ـ اطلاع رسانی اقدامات ارزنده فرهنگی و عمرانی از طریق صدا و سیما

19 ـ بهره مندی از جمیع عوامل تاثیرگذار از جمله رسانه‌ها و نفوذ روحانیون برای جلب توجه و اعتماد مردم

20 ـ تقویت روح ایمان در میان مخاطبان

21 ـ اجتناب از دلسردی در هنگام بروز کسری بودجه یا مشکل در امور

22 ـ نجات مظلومین از ظلم و گرفتاری

23 ـ کوشش جهت انجام کارهای بسیار خوب و عالی برای اسلام و مسلمین

24 ـ عبادت شمردن خدمت به مستمندان و محرومان جامعه

 


[ سه شنبه 93/3/13 ] [ 12:25 عصر ] [ SABER ] [ نظرات () ]


.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

عضو بسیج دانش آموزی شهرستان اردبیل
موضوعات وب
امکانات وب



بازدید امروز: 9
بازدید دیروز: 2
کل بازدیدها: 66828